Ved skader i leilighet skal alltid ABBL kontaktes ved å fylle ut skadeskjema som dere finner på ABBLs hjemmeside https://www.abbl.no/skademelding.
Gjør dette så raskt du oppdager skade.
Gi beskjed til styret og varsle at du har meldt inn skade og opprettet forsikringssak ved å sende epost til helsetsameiet@gmail.com
Husk sakssaksnummer.
Vårt forsikringsselskap er Protector, forsikringsnummer 3441751.
Vi har nøkkelbrikker til alle oppganger og de fleste fellesdører og systemnøkler for noen fellesdører, garasje og leiligheter. Bestilling av nøkkelbrikker eller systemnøkler bestilles ved å fylle ut skjema på ABBLs hjemmeside: https://www.abbl.no/bestille-nokler/
Dere må oppgi adresse og seksjonsnummer ved bestilling.
Angi om det gjelder nøkkelbrikke eller systemnøkler.
Kostnad for nøkler og nøkkelbrikker dekkes av beboer.
Kullgrill er ikke tillatt på terrasser eller verandaer, det er kun tillatt å benytte gass- eller elektrisk grill.
Det er installert automatiske strømmålere for alle leilighetene. Disse befinner seg i skap for leilighetene i oppgangene.
Hver leilighet har en minst én bod, i kjeller eller ute.
Skilt på ringetablå ute: Dette bestilles via styret, send mail til helsetsameiet@gmail.com om hva som skal stå på skiltet.
Skilt til postkasse ordner du selv. Kan bestilles her:
https://skiltbutikken.posten.no/postkasseskilt/pk-lite-hvit-7001
Du skal også få tilbud om gratis skilt når du melder flytting.
Tette sluk/avløp fra leiligheter er en hyppig årsak til vannskader i hjemmet. Styret oppfordrer alle til å rense sluk 3-4 ganger i året og til å bruke MUDIN AVLØPSÅPNER som også «smører» rørene. Mundin kan kjøpes i jernvare, hos rørlegger og Clas Ohlson eller tilsvarende forretninger.
Det er også viktig at avløp fra terrasser renses og holdes åpne for is og løv.
Informasjon fra Palmgren om varmeovner under vindu: Montering av varmeovner på brystingsfelt under fastfelt på skyvedører.
Til beboere som allerede har montert varmovn på brystingen: Hvis mulig så flytt varmeovnen så langt ned fra glasset som mulig, minimum 15 cm.
Sørg for at det også er god avstand til gulvet. (Se bruksanvisning for montering av varmeovn som dere har). Hvis det ikke er mulig å flytte varmeovnen så pass på og ikke ha på maks varme.
Varmeovnen skal ikke brukes som hoved varmekilde til stuen men ment som et hjelpemiddel mot kulderas på glasset.
Forslag til beboere som vurderer å montere varmeovn på brystingsfelt på skyvedøren:
Anbefalt løsning: Montér en varmeovnmodell med gulvbraketter som festes foran brystingen på skyvedøren.
Minimum 15 cm avstand til glasset. Ved montering av varmeovn på brystingen så må denne være av en smal modell slik at avstanden til glasset blir på minimum 15 cm.
Til beboere som har montert varmeovner på brystningen på
skyvedørene og har spørsmål, kan kontakte Palmgren AS.
Kontakt info Palmgren AS: Rune Gruer, Tlf: 954 58 930. E-post: rg@palmgren.as
Vi har en avtale med Kjells Markiser og ved kjøp av markiser hos dem får alle 40-45% rabatt. Avtalen omfatter all solskjerming i Kjells markiser sitt sortiment (noen få unntak).
Fra Kjells markiser:
Ved utskifting/etablering av markiser skal fargen på selve duken være 407/151. Dette er en nøytral gråfarge som vil kle sameiet godt. Flere leiligheter har allerede denne fargen.
Ved spørsmål, oppmåling og bestilling bes dere kontakte Kjells Markisers representant Ulf Seger, mobil 930 06 574 eller mail: ulf.seger@kjellsmarkiser.no, eller ta kontakt med styret.
Markiseduk 407/151
Våre erfarne montører er selvstendige næringsdrivende og all montasje gjøres til faste satser pr. produkt.
Ved kjøp av motoriserte produkter vil en eventuell elektrisk installasjon måtte gjøres av stedlig autorisert elektriker og kommer således i tillegg. Produktene leveres med en 3 meter sort kabel m/støpsel.
Dersom det kreves lift, kranbil eller stillas for å montere produktene kommer denne kostnaden i tillegg.
Vi tilbyr fem års garanti/ reklamasjonsrett. Alle våre produkter følger krav til CE-merking.
Leveringstiden vil være 4-8 uker fra mottatt ordre. Ordre over kr 10 000,- forskuddsbetales med 50%, resterende etter produktene er montert.
Ved oppmåling og bestilling bes dere kontakte Kjells Markisers representant Ulf Seger, mobil 93006574 eller mail: ulf.seger@kjellsmarkiser.no
Styret er ansvarlig for all maling av bygningsmassen som ikke er en naturlig del av leilighetene. Innvendig del av terrasser og balkonger er du selv ansvarlig for. Det siste omfatter vegger, skillevegger, tak, gulv, innvendig sider av blomstartrau etc. Du skal IKKE vaske og male på yttersiden av balkonger og terrasser hvis det trengs stige eller lift.
Husk å bruke husvask før du maler.
Trevegg på innsiden av terrasse og balkong males med maling for utvendig bruk, fargekode nr. 607 Gammelrød.
Det samme med trerekkverk på innsiden av terrassen.
Noen balkonger har trevegg på innsiden i brunfarge. Disse males med maling for utvendig bruk, fargekode NCS: S8505-Y80R
Hvite trevegger males med maling for utvendig bruk, fargekode nr. 535 Helhvit.
Innsiden og undersiden av blomstertrau (det du kommer til fra balkongsiden) skal males med spesialmaling som du får av styret. Husk å vaske godt med husvask først.
Du skal ikke male terrasse- og balkonggulv, tak og skillevegg i betong eller gavl i metall (endeseksjoner).
Du skal heller ikke male dører eller vinduer på utsiden av leiligheten eller inngangspartienes sidefelt eller listverk, da disse er malte aluminiumsprofiler.
For større oppussingsprosjekter skal det søkes om tillatelse fra styret før igangsettelse. Søknaden må minimum inneholde tegninger som viser ønskede endringer og firma som skal utføre arbeidet.
Eksempler på søknadspliktige arbeider kan være endring av opprinnelige rominndeling, flytting av vegger, endring av røropplegg og annet som kan påvirke felles eiendomsmasse.
Det er ikke tillatt å benytte fellesområder til oppbevaring av avfall over lenger tid ( maks en uke). Ved bruk av avfallssekker skal disse fjernes forløpende. Sekker skal ikke plasseres på en måte som skaper hindringer for fri passasje for naboer pga utrykningskjøretøy.
Det må videre ikke plasseres slik at det blokkerer nødutganger, tilgang for andre beboere eller tilkomst til fellesarealer.
Ved årsmøtet i 2023 ble det vedtatt at vi skal gå over til en ny løsning for internett og TV. Styret har inngått en ny avtale med OBOS Nett som inkluderer en internettpakke med hastighet inntil 1000 mbps opp og ned.
Valg av TV pakker er frivillig og kan eventuelt bestilles via OBOS Nett. Se informasjon her: https://www.obos.no/boligforvaltning/tjenester/nett/tv/
Obos Nett kundeservice: telefon 21 01 61 50 eller e-post obosnett@obos.no.
Kundeservice har åpent:
Mandag–fredag: 08.00–20.00
Lørdag: 10.00–14.00
Kontaktinformasjon finner du på oppslagstavlen i oppgangen der du bor og på medlemssidene.
E-post:
helsetsameiet@gmail.com